Bilo je nekoč

V nekih davnih časih je bil poslovni model definiran z industrijsko panogo ali bolje rečeno, z dejavnostjo, s katero se je podjetje ukvarjalo. Govorilo se je: »V naši branži to delamo tako….!«. V celotni panogi je bilo morda le nekaj različnih poslovnih modelov ali zopet z drugimi besedami: skoraj vsi so delali in poslovali enako. Poslovni modeli so bili produktno naravnani na izvedbo in učinkovitost. To je trajalo dolga leta, celo desetletja. Vse je potekalo po ustaljenih tirih in takšen je bil tudi način razmišljanja – linearen. Precej podobno pa je bilo podjetje tudi organizirano. Takrat je bila torej navada, da je podjetje takoj na začetku izbralo poslovni model (morda je celo poslovni model izbral podjetje) in z njim živelo srečno do konca svojih dni. Včasih, to se je začelo dogajati kasneje, v ne tako davnih časih, se je dotedaj srečni konec spremenil v bridkega. Nekatera podjetja so se komaj rešila pred bankrotom, mnoge pa so nove razmere ujele na nepravi nogi in so se ohranila le v spominu kot primeri v poduk drugim.

V tej pravljici še vedno vztraja mnogo podjetij. Velikih in majhnih in tudi čisto majčkenih. Kdo ve, zakaj. Nekateri pravijo, da zato, ker zaradi dreves ne vidijo gozda, nekateri menijo ravno nasprotno, nekateri pa menijo, da morda zato, ker ne vidijo širše slike (pa tu ne mislim na širino zaslona televizorja ali računalnika).

In potem se je začelo

Kar naenkrat so se začela pojavljati podjetja, ki se za stare običaje niso več menila. In, kar je bilo še bolj čudno, začela so delati čisto drugače. Začela so spreminjati poslovne modele ali si jih celo izposojati iz drugih panog. Kaj izposojati, preprosto so si jih prisvojila in to še vedno počnejo. Potem so se ti nepridipravi domislili, da bi lahko imeli več poslovnih modelov in ne samo enega in celo to, da bi malo vzeli iz te panoge, pa malo iz one druge in tako dalje. Stari dinozavri (pardon, podjetja z renomejem in dolgo zgodovino na trgu) so se jim sprva posmihali, meneč, da iz tega tako ali tako ne bo nič. Saj oni (dinozavri, pardon podjetja z renomejem in dolgo zgodovino na trgu) vendar že vedo, kako se dela in tako delajo že od nekdaj! A ni bilo tako enostavno, kot se morda zdaj sliši. Iz nepridipravov so zrasle grozne pošasti, ki so sprva trgale, košček za koščkom, dele tržne pogače, dokler dinozavrov preprosto niso odrinile od mize. Mnogi so zaradi tega storili bridki konec oziroma stečaj. Nekateri, tisti bolj trde kože, še vedno postopajo naokoli in jim zaenkrat še kar gre. Pošasti so se jih morda usmilile, ali pa jim za njih preprosto ni mar. (V tem trenutku.)

Še danes marsikoga zmrazi, ko zasliši grozna imena teh pošasti: Uber, Airbnb, Netflix in tako dalje (čedalje več jih je). Iz nekaterih so se razvili celo novi pojmi, tako velik vpliv so imela in še imajo. Pazi se, da ne boš netflixana, je opozorilo, ki ga čedalje pogosteje sliši speča Trnuljčica (…princa pa od nikjer)! Ampak, kaj, ko pa opozorila ponavadi ne zaležejo kaj dosti. Še posebej, če jih slišimo v polsnu ali med čakanjem na rešitelja.

Ne boste verjeli: nekateri pa se pošasti niso bali

Nekaj otrok, pa tudi nekaj odraslih med podjetji, pa se pošasti ni balo in so si jih najprej z zanimanjem ogledovali. Kaj kmalu so ugotovili, da sploh niso pošasti (vsaj za njih, ki so »videli«, ne). Trik je bil v tem, da jih je bilo potrebno pogledati »v srce«! Presenečeno so ugotovili, da so takoimenovane pošasti vrgle na mizo nove karte. Na eni izmed njih je pisalo »ponudba vrednosti«. Ugotovili so, da te, takoimenovane pošasti (ki še zdaj »strašijo« marsikaterega preživelega  »dinozavra«) kar precej pozornosti namenjajo strankam in temu, da bi za njih storile zares kaj koristnega…ne zgolj to, da bi jim nekaj prodajale. Nekdo je med tem skočil v zrak in zakričal: »To sploh niso pošasti!!! To so disruptorji!!! Učimo se od njih!!!« (Nekdo je kar precej let pred tem tudi skočil v zrak in zakričal: »heureka«!!! Morda je ta odmev iz davnih časov vplival na tistega, ki je skočil kasneje. Kdo ve.)

In tako so se začeli učiti in bilo jih je zmeraj več. Ugotovili so tudi, da se da nove poslovne modele oblikovati tudi s pomočjo eksperimentov in prototipiranja.

(Pravljice imajo ponavadi srečen konec, in ker je to pravljica…)

 

Hvala za branje tega prispevka. Če vam je bil všeč, vas prosim, da ga delite svojim prijateljem, povezavam ali sledilcem na družbenih omrežjih. Morda lahko koristi tudi njim.   

Če želite prejemati obvestila o novih prispevkih, vas vabim, da se prijavite na prejemanje novic.

Če želite brezplačno predstaviti vaš poslovni model ali vašo edinstveno ponudbo vrednosti (in s tem tudi vašo dejavnost), me kontaktirajte za podrobnosti.

kontaktni podatki
Show Buttons
Hide Buttons